20 października 2025

Jak autor staje się marką, a książka produktem? | Monografia dra Wojciecha Gustowskiego

Kim jest pisarz we współczesnym świecie? Twórcą, artystą, autorytetem? A może marką, którą należy świadomie kreować i zarządzać nią jak produktem? Wojciech Gustowski podejmuje pionierską próbę naukowego zdefiniowania fenomenu marki pisarza, ukazując jej kluczową rolę w mechanizmach rządzących współczesnym rynkiem książki. 

Autor wnikliwie analizuje, w jaki sposób tradycyjna relacja pisarz – książka – czytelnik przekształca się w marketingową relację producent – produkt – konsument. Objaśnia także, jak współczesne media umożliwiają powieściopisarzom planowanie, kształtowanie i komunikowanie marki, co w konsekwencji przekłada się na zwiększenie sprzedaży. 

To monografia naukowa, nie poradnik – skoncentrowana na funkcjonowaniu współczesnego twórcy literatury komercyjnej w warunkach silnej konkurencji i konieczności autopromocji.

dr Wojciech Gustowski - wydawca, komunikolog marketingu, redaktor, filolog. Założyciel, redaktor naczelny i członek zarządu Grupy Zaczytani. Ukończył polonistykę o specjalności edytorskiej na Uniwersytecie Gdańskim, gdzie studiował również literaturoznawstwo na studiach doktoranckich. 

Jest absolwentem studiów podyplomowych z zakresu public relations (WSB w Gdańsku) oraz zarządzania i marketingu (SGH w Warszawie). Uzyskał z wyróżnieniem stopień doktora nauk o komunikacji społecznej i mediach na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie. Jest członkiem rad programowych kierunków filologia polska (Wydział Filologiczny) oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna (Wydział Nauk Społecznych) Uniwersytetu Gdańskiego.

Laureat I miejsca w ogólnopolskim konkursie Gdyński Biznesplan, wyróżniony za działalność biznesową przez Fundację Kronenberga i Citi Handlowy. W latach 2011–2016 przewodniczył kapitule konkursu Literacki Debiut Roku, organizowanego pod honorowym patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.Autor trzech książek i kilkunastu artykułów naukowych poświęconych komunikacji w nowych mediach i marketingowi wydawniczemu. Promotor wielu pisarskich marek na polskim rynku literatury popularnej.

 


Podobał Ci się materiał? Możesz wesprzeć go na Patronite lub Suppi

  

Grupa Twórcza Qlub Xsiążkowy

Grupę tworzyło kilka przypadkowo dobranych, sfrustrowanych indywiduów, które zapragnęły poklasku, pieniędzy i niezasłużonej sławy. I żeby ich zaprosili do telewizora. Ich współpraca przy kampanii od samego początku przebiegała bardzo źle z powodu wielowektorowej, odwzajemnionej nienawiści. Oraz bezinteresownej zawiści.

​Oczywiście GTQX w wyniku wielkiej kłótni na spotkaniu założycielskim przestała istnieć, a jej członkowie spotykają się od tego czasu wyłącznie w sądach.

Social Media

Nagrody i wyróżnienia

 

© Wszelkie prawa zastrzeżone. Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!

Artur Kawa 2011-2022