„Teatr idzie z nami. Wierzymy, że jesteśmy w nim widziani, słuchani i rozumiani” – mówi w orędziu z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru Irena Jun, aktorka STUDIO. W kwietniu teatr i galeria STUDIO przygotowały szereg wydarzeń, które będą zaproszeniem do głębszego kontaktu z kulturą, sztuką i samym sobą. Od wystawy „Asklepiejony”, przez dyskusje (Trening Dobrej Rozmowy, spotkanie Lotnej Ekipy Teatralnej), warsztaty, wieczorne oprowadzanie po teatrze, po premierę spektaklu „The Employees” za oceanem.
Ponadto w STUDIO trwają próby do trzech premier. „2049: Witaj, Abdo” na podstawie dramatu Mikity Iłinczyka, który zdobył międzynarodową nagrodę dramaturgiczną Aurora 2024, to literacka dystopia, poruszająca tematy zagrożeń, wojny hybrydowej i ideologicznych starć. Reżyser Piotr Pacześniak, przedstawiciel młodszej generacji artystów, tworzy spektakl, który staje się przestrzenią do refleksji nad wolnością i odpowiedzialnością jednostki w obliczu globalnych niepokojów (premiera: 8 maja 2025). Natalia Korczakowska, dyrektorka artystyczna STUDIO, podejmuje się teatralnej rekonstrukcji historycznego meczu między programem AlphaGo a koreańskim mistrzem gry Go, Lee Sedolem w spektaklu „AlphaGo_Lee. Teoria poświęcenia”. Międzynarodowy projekt performatywny będzie refleksją nad rewolucją technologiczną i wpływem sztucznej inteligencji na człowieka (premiera: 26 września 2025). W tym samym czasie zaczną się próby do nowej premiery Anny Karasińskiej (premiera: 13 czerwca 2025).
Spotkanie z Wami, tu i teraz – Orędzie Ireny Jun na Międzynarodowy Dzień Teatru
Tegoroczne orędzie do polskiego środowiska teatralnego wygłosi Irena Jun, wybitna aktorka związana z Teatrem STUDIO od samego początku. Aktorka wyraziła dumę z teatru w Polsce, który daje miejsce artystom z Ukrainy i Białorusi oraz wezwała do solidarności w obliczu wyzwań współczesnego świata. Jun apeluje o odwagę w przeciwstawianiu się agresji i brutalności, podkreślając, że teatr daje nam poczucie wspólnoty oraz siłę do działania w trudnych czasach. W swoim przesłaniu podkreśliła, że istotą teatru jest „spotkanie z Wami, tu i teraz” – spotkanie z publicznością, które stanowi serce tego święta.
Nowojorska premiera „The Employees”
Po 50 latach od pierwszego występu Teatru STUDIO w Nowym Jorku, zespół powraca do Stanów Zjednoczonych ze spektaklem Łukasza Twarkowskiego „The Employees”. Publiczność w NYU Skirball Center for the Performing Arts będzie miała okazję doświadczyć immersyjnej podróży w głąb ludzkiej świadomości, łączącej teatr, film i sztuki wizualne. Spektakl, oparty na nominowanej do Międzynarodowej Nagrody Bookera powieści Olgi Ravn, przenosi nas w futurystyczną rzeczywistość, gdzie granice między człowiekiem a maszyną stają się coraz bardziej zatarte, a sztuczna inteligencja zaczyna przejawiać ludzkie emocje (24, 25, 26 kwietnia 2025).
Scenografię do spektaklu stworzył Fabien Lédé, laureat Złotej Kieszeni za najlepszą scenografię na Festiwalu Scenografii i Kostiumów Scena w Budowie 2024, a za kostiumy odpowiada Svenja Gassen. Bartosz Nalazek zaprojektował oświetlenie, które wprowadza widza w mroczny, dystopijny świat przedstawienia. Kompozytor Lubomir Grzelak zbudował dźwiękową przestrzeń spektaklu, a wideo Jakuba Lecha wzmacnia immersyjny charakter narracji. W spektaklu występują: Dominika Biernat, Daniel Dobosz, Maja Pankiewicz, Sonia Roszczuk, Paweł Smagała, Rob Wasiewicz, a w materiale audio gościnnie bierze udział Małgorzata Hajewska-Krzysztofik. Wideo stworzono we współpracy z Mironem Smagałą.
„The Employees” zdobyło uznanie na wielu międzynarodowych festiwalach, w tym Grand Prix na Festiwalu Teatralnym Kontakt w Toruniu oraz Złotą Kieszeń za scenografię. W 2024 roku spektakl zaprezentowano na Open’er Festival w Gdyni. Międzynarodowa trasa obejmuje m.in. Holandię, Niemcy, Gruzję, Belgię, Czechy, Rumunię, Hiszpanię, Wielką Brytanię, Szwajcarię, a teraz dotarła do Stanów Zjednoczonych.
Przestrzeń do refleksji i wyciszenia w Galerii STUDIO
Wystawa „Asklepiejony” (kuratorka: Paulina Olszewska) inspirowana jest starożytnymi greckimi świątyniami uzdrowiskowymi, poświęconymi bogowi medycyny Asklepiosowi. Te miejsca regeneracji pełniły funkcję zarówno fizycznego, jak i duchowego leczenia, stanowiąc ważny element ówczesnej kultury. Współczesna ekspozycja w galerii STUDIO przenosi tę ideę do dzisiejszego świata pełnego pośpiechu i nadmiaru bodźców, oferując przestrzeń sprzyjającą wyciszeniu i introspekcji. Otwarcie wystawy: 14 kwietnia 2025, godz. 18:00.
Wśród prezentowanych dzieł znajdą się prace klasyków polskiej sztuki, takich jak Stefan Gierowski, Koji Kamoji, Kajetan Sosnowski, a także współczesne obrazy Alicji Bielawskiej, Jarosława Kozłowskiego i Jolanty Marcolli. Dodatkowo wystawę wzbogacą interwencje artystów współczesnych: Dobrawy Borkały, Damjanskiego, Valentiny Kargi oraz Antoniny Nowackiej, którzy w swoich dziełach podejmują temat spokoju, oddechu i harmonii. Ta różnorodność twórcza zachęca do wyciszenia się i skupienia na chwili obecnej, angażując zmysły oraz umysł widza.
Kluczowym elementem wystawy jest przestrzeń zaprojektowana przez architektki Agatę Ruchlewicz-Dzianach i Annę Wojkowską-Lipską. Dzięki subtelnym rozwiązaniom architektonicznym, widzowie doświadczą sztuki w sposób sensoryczny. Przestronność, światło i detale tworzą atmosferę sprzyjającą medytacji, kontemplacji oraz odpoczynkowi.
Wystawa nie tylko zaprasza do obcowania ze sztuką, ale także stanowi tło dla warsztatów „Symfonia Oddechowa” prowadzonej przez artystkę Dobrawę Borkałę (26 kwietnia). Uczestnicy będą mieli okazję zgłębić temat oddechu jako narzędzia do znalezienia wewnętrznej równowagi. Oddech, będący podstawowym procesem życiowym, będzie analizowany w kontekście jego wpływu na ciało, emocje oraz zmysły. Warsztaty oferują możliwość poszukiwania harmonii na poziomie indywidualnym i wspólnotowym. Wystawa potrwa do 13 lipca 2025.
Ponadto na afiszu STUDIO w kwietniu:
Ponadto w STUDIO trwają próby do trzech premier. „2049: Witaj, Abdo” na podstawie dramatu Mikity Iłinczyka, który zdobył międzynarodową nagrodę dramaturgiczną Aurora 2024, to literacka dystopia, poruszająca tematy zagrożeń, wojny hybrydowej i ideologicznych starć. Reżyser Piotr Pacześniak, przedstawiciel młodszej generacji artystów, tworzy spektakl, który staje się przestrzenią do refleksji nad wolnością i odpowiedzialnością jednostki w obliczu globalnych niepokojów (premiera: 8 maja 2025). Natalia Korczakowska, dyrektorka artystyczna STUDIO, podejmuje się teatralnej rekonstrukcji historycznego meczu między programem AlphaGo a koreańskim mistrzem gry Go, Lee Sedolem w spektaklu „AlphaGo_Lee. Teoria poświęcenia”. Międzynarodowy projekt performatywny będzie refleksją nad rewolucją technologiczną i wpływem sztucznej inteligencji na człowieka (premiera: 26 września 2025). W tym samym czasie zaczną się próby do nowej premiery Anny Karasińskiej (premiera: 13 czerwca 2025).
Gościnnie:
Partnerzy wystawy„Asklepiejony” (kuratorka: Paulina Olszewska):
BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej
Galeria Miejska BWA w Bydgoszczy
Nowojorskie pokazy spektaklu „The Employees” w reż. Łukasza Twarkowskiego w języku polskim z angielskimi napisami dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Podobał Ci się materiał? Możesz wesprzeć go na Patronite lub BuyCoffee
Grupę tworzyło kilka przypadkowo dobranych, sfrustrowanych indywiduów, które zapragnęły poklasku, pieniędzy i niezasłużonej sławy. I żeby ich zaprosili do telewizora. Ich współpraca przy kampanii od samego początku przebiegała bardzo źle z powodu wielowektorowej, odwzajemnionej nienawiści. Oraz bezinteresownej zawiści.
Oczywiście GTQX w wyniku wielkiej kłótni na spotkaniu założycielskim przestała istnieć, a jej członkowie spotykają się od tego czasu wyłącznie w sądach.
© Wszelkie prawa zastrzeżone. Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!
Artur Kawa 2011-2022