Zakończyliśmy piątą edycję konkursu Jasnowidze – równie udaną, bogatą i inspirującą, jak poprzednie. W tegorocznej edycji wpłynęły 554 prace z 55 krajów, w tym 357 z Polski i 197 z zagranicy! Nadesłane projekty ukazały pełne spektrum stylów, konwencji i gatunków książek ilustrowanych dla dzieci, a ich autorzy zachwycili nas swoją niezwykłą kreatywnością.
Oceny projektów dokonały dwie niezależne komisje, które wyłoniły laureatów oraz przyznały wyróżnienia.
Jury międzynarodowe
Jury międzynarodowe w składzie: Anke Kuhl, Andrij Łesiw, Tomasz Broda i Aleksandra Cieślak przyznało jedną nagrodę główną w wysokości 2500 euro oraz dwa równorzędne wyróżnienia.
Nagroda główna: „The Precious Poop”, Nicolò Venturi, Włochy
Wyróżnienie: „Gdzie jesteś, szaliczku?”, Daria Skolasińska, Polska
Wyróżnienie: „Acorns”, Maryna Zhvirblia, Litwa
Werdykt jury międzynarodowego
W piątej edycji konkursu Jasnowidze jury międzynarodowe postanowiło wyróżnić trzy prace konkursowe. Przyznało jedną nagrodę główną w wysokości 2500 euro oraz dwa równorzędne wyróżnienia.
Nagroda główna – „The Precious Poop”, Nicolò Venturi, Włochy
Wydawało się, że spośród 554 nadesłanych na konkurs Jasnowidze graficznych narracji trudno będzie wybrać akurat tę jedyną, która wyróżniałaby się oryginalną formą plastyczną, mądrym przesłaniem i chwytała za serce. Ale kiedy trafiłem na „The Precious Poop” włoskiego twórcy Nicoli Venturiego, ucieszyłem się jak dziecko. Zawsze wierzę, że ciary na plecach wskazują mi właściwy wybór, choć tym razem towarzyszyła im obawa, że w gronie jurorów książka o kupie spodoba się tylko mnie. Jakaż była moja radość, kiedy okazało się, że decyzja o przyznaniu jej głównej nagrody zapadła niemal jednomyślnie.
„Cenna kupa” nie jest, jak mogłoby się wydawać, kolejną pozycją na kontrowersyjny temat, których sporo znajdziemy na rynku wydawniczym. To historia chciwego człowieka, który zabiera żukom życiodajny nawóz i gromadzi go w pilnowanym przez uzbrojonych strażników stożku wulkanicznym, skazując owady na głód i bezdomność. Lekki, groteskowy styl ilustracji natychmiast wywołuje radość, ale opowiedziana historia ma w sobie powagę i siłę metafory. Jest zarazem uniwersalną opowieścią o zgubnych skutkach ludzkiej chciwości i całkiem współczesną satyrą na drapieżny kapitalizm, który uprzywilejowanym jednostkom pozwala wyzyskiwać słabszych. Znajdziemy tu również ważne wątki ekologiczne i troskę o biologiczną równowagę planety. Okładka „The Precious Poop” z władcą siedzącym na ogromnej kupie jest zjadliwą krytyką współczesnego świata i antysystemową satyrą przywołującą wielkie literackie narracje: „Podróże Guliwera”, „Pinokia” czy „Opowieść wigilijną”. Finałowa eksplozja gówna uzdrawia świat i daje nadzieję na rewolucję, która przywróci naturalny porządek. Kocham tę książkę. Tomasz Broda
Wyróżnienie – „Gdzie jesteś, szaliczku?”, Daria Skolasińska, Polska
Sentymentalna i urocza historia, która w ciepły sposób pokazuje prostotę życia w zgodzie z własnym sercem. Opowiada o małym misiu, który szuka nudnego zajęcia, żeby się zmęczyć i zasnąć. Jednak praca, która miała go uśpić, przeradza się w prawdziwą przygodę. Właściciel tytułowego szaliczka, choć nie jest żadnym superbohaterem, dzięki odruchowi serca zdobywa naszą sympatię. Lekka kreska i swobodna malarska plama, urzekający, pozornie dziecięcy styl ilustracji doskonale oddaje nastroje i emocje. Wyważona kolorystyka wzmacnia skupienie na głównych elementach graficznych. Autorka umiejętnie operuje różnymi skalami i perspektywami. W dobie przestylizowanych książek-zabawek i powszechnego przebodźcowania ta lekka i prosta książka bezpretensjonalnie opowiada o empatii i trosce o innych. Andrij Łesiw
Wyróżnienie – „Acorns”, Maryna Zhvirblia, Litwa
„Acorns” to gęsta, mistrzowsko narysowana opowieść wizualna o utracie korzeni, przymusowej emigracji i osobistych trudnościach na drodze do znalezienia nowego miejsca do życia.
Autorka prowadzi nas przez nią z niezwykłą pewnością stylistyczną, wielką żywiołowością, lekkością, filmowym rozmachem i dbałością o szczegóły. Stajemy się świadkami baśniowej podróży Muchomora, który pozbawiony swojego naturalnego środowiska przemierza świat w poszukiwaniu nowego domu. Niesamowite, jak to graficzne arcydzieło, zredukowane niemal całkowicie do czerni, bieli i czerwieni, potrafi nas oczarować i wzbudzić empatię. Obrazy mówią tu więcej niż zdołają powiedzieć słowa: „Acorns” opiera się wyłącznie na ilustracji. Historia jest metaforyczna i zdaje się wypływać prosto z serca autorki, której biogram jest znaczącym i integralnym elementem książki. Ukazując kulisy opowieści, jest on wyraźnym sygnałem, z jak aktualnym i ważnym tematem mamy do czynienia.
Aleksandra Cieślak
Więcej na stronie > https://wydawnictwodwiesiostry.pl/jasnowidze/wyniki
Podobał Ci się materiał? Możesz wesprzeć go na Patronite lub BuyCoffee
Grupę tworzyło kilka przypadkowo dobranych, sfrustrowanych indywiduów, które zapragnęły poklasku, pieniędzy i niezasłużonej sławy. I żeby ich zaprosili do telewizora. Ich współpraca przy kampanii od samego początku przebiegała bardzo źle z powodu wielowektorowej, odwzajemnionej nienawiści. Oraz bezinteresownej zawiści.
Oczywiście GTQX w wyniku wielkiej kłótni na spotkaniu założycielskim przestała istnieć, a jej członkowie spotykają się od tego czasu wyłącznie w sądach.
© Wszelkie prawa zastrzeżone. Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!
Artur Kawa 2011-2022