© Wszelkie prawa zastrzeżone. Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!

Artur Kawa 2011-2022

Nagrody i wyróżnienia

 

Social Media

Grupa Twórcza Qlub Xsiążkowy

Grupę tworzyło kilka przypadkowo dobranych, sfrustrowanych indywiduów, które zapragnęły poklasku, pieniędzy i niezasłużonej sławy. I żeby ich zaprosili do telewizora. Ich współpraca przy kampanii od samego początku przebiegała bardzo źle z powodu wielowektorowej, odwzajemnionej nienawiści. Oraz bezinteresownej zawiści.

​Oczywiście GTQX w wyniku wielkiej kłótni na spotkaniu założycielskim przestała istnieć, a jej członkowie spotykają się od tego czasu wyłącznie w sądach.

Roboczku, pōdź sam yno do ōpy, dej licko. Robert, powiedz księdzu wierszyk. Taki zdolny, ale leniwy. Panie Robercie, mistrzu, zapraszamy! Panie Robercie, czy to pan jest na tych zdjęciach? Czy pan jest pod wpływem narkotyków? A teraz przed państwem Robert Mamok, skandalista i prowokator! Panie Robercie, może pan coś powie po śląsku…? Robert, musisz mówić o swoich emocjach. Nie możesz się bać swoich emocji, Robert. Tato, jesteś tam? Tato! Robert, skurwysynu, jak mogłeś mi to zrobić? Robert, myślisz, że oni nas widzieli razem? Taki stary, a taki głupi. Tak bardzo się na panu zawiedliśmy, panie Robercie.

 

„Byk” na podstawie tekstu Szczepana Twardocha to drugi po „Pokorze” tekst dramatyczny autora bestsellerowych powieści m.in „Króla”, „Morfiny” i „Dracha”. Bohaterem monodramu jest Robert Mamok (na scenie Robert Talarczyk), który w dwóch językach, po polsku i po śląsku zmaga się z własną tożsamością klasową i etniczną. Wyreżyserowany przez Talarczyka i Twardocha obraz to opowieść o mężczyźnie w kryzysie, który mocuje się ze swoją winą i słabościami, waży sukcesy i klęski, konfrontuje się z wagą rodzinnej tajemnicy, z brzemieniem surowego, śląskiego wychowania, z rozpaczą, gniewem i goryczą. Reżyserzy do współpracy zaprosili twórcę prestiżowych scenografii filmowych („Ida”, „Zimna Wojna”, „Jesteś bogiem”, „W ciemności”), Marcela Sławińskiego oraz kompozytora Aleksandra Nowaka, autora muzyki operowej m.in. do „ahat ilī – Siostra bogów” (libretto: Olga Tokarczuk), „Drach. Dramma per musica”, „Pokora. Dramma giocoso” (libretta: Szczepan Twardoch).

Prapremiera sztuki „Byk” zaplanowana jest na 19 marca 2022 na Scenie Malarnia w STUDIO teatrgalerii w Warszawie. Spektakl jest produkcją STUDIO w koprodukcji z Fundacją Teatru Śląskiego „Wyspiański”, Teatrem Łaźnia Nowa w Krakowie, Instytutem im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu i w partnerstwie z Teatrem Korez. Monodram zostanie pokazany w dniach 26-27 marca w Katowicach, 22-24 kwietnia w Krakowie oraz w maju przed wrocławską publicznością.

„Byk” ukaże się w formie książkowej nakładem Wydawnictwa Literackiego 13 kwietnia 2022.

 

„BYK”

Prapremiera: 19 marca 2022 o 20:00 (sobota), STUDIO teatrgaleria, Warszawa

TEKST: Szczepan Twardoch
REŻYSERIA: Robert Talarczyk/Szczepan Twardoch
SCENOGRAFIA: Marcel Sławiński
MUZYKA: Aleksander Nowak
OBSADA: Robert Talarczyk


Kolejne terminy:

20-24 marca 2022, 2-3 kwietnia 2022 STUDIO teatrgaleria, Warszawa
26-27 marca 2022, Teatr Korez, Katowice
22-24 kwietnia 2022, Teatr Łaźnia Nowa, Kraków
maj 2022: Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław

Więcej informacji o wydarzeniach i biletach na stronie www.teatrstudio.pl.


TWÓRCY

Szczepan Twardoch – pisarz, autor powieści „Morfina”(2012), „Drach” (2014), „Król” (2016), „Królestwo” (2018) czy „Pokora” (2020), przełożonych na kilkanaście języków. W jego literackim dorobku znajdują się również „Wielki Grunwald” (2010), „Wieloryby i ćmy” (2015), zbiór opowiadań „Ballada o pewnej panience” (2017) oraz felietonów „Wielkie Księstwo Groteski”(2021). Nagrodzony między innymi Paszportem „Polityki”, Brücke Berlin-Preis, Nagrodą Czytelników Nike, Nagrodą Fundacji im. Kościelskich czy ostatnio literacką nagrodą EBRD za tłumaczenie „Króla” w przekładzie Seana Gaspera Bye’a. Na podstawie tej ostatniej powieści powstał serial, który miał premierę w telewizji Canal+, a którego Twardoch był współscenarzystą i współtwórcą formatu. Przygotował również adaptację „Pokory” dla Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach, gdzie powstał spektakl w reżyserii Roberta Talarczyka (2021). Mieszka w Pilchowicach na Górnym Śląsku.

Robert Talarczyk - reżyser, aktor, dramaturg. Ślązak. Od września 2013 dyrektor Teatru Śląskiego w Katowicach. Jest również dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu „Open The Door” dedykowanego wykluczonym. Realizował spektakle na kilkunastu scenach w kraju (m.in. Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy, Teatr Ludowy w Krakowie, Teatr Rozrywki w Chorzowie, Opera Śląska w Bytomiu, Teatr Zagłębia w Sosnowcu czy Teatr Żydowski w Warszawie). Poetyka jego teatru jest czytelna także poza granicami kraju – kilkakrotnie reżyserował sztuki na scenach Teatro Astra i Fondazione Teatro Piemonte Europa w Turynie, współtworzył także nagradzany polsko-czesko-słowacko-węgierski spektakl „Intercity”, który miał swoją premierę w Pradze. Chętnie współpracuje z debiutującymi dramatopisarzami – jako pierwszy realizował na scenie teksty Artura Pałygi („Testament Teodora Sixta”), Weroniki Murek („Sztuka mięsa”) i Zbigniewa Rokity („Nikaj”). Zrealizował m.in. „Miłość Fedry” S. Kane, „Niezidentyfikowane szczątki ludzkie” B. Frasera, „Żyda” A. Pałygi, „Piątą stronę świata” K. Kutza, „Sztukę mięsa” W. Murek, „Dracha” i „Pokorę” Sz. Twardocha, „Krzyk według J. Kaczmarskiego” czy „Nikaj” Z. Rokity. We wszystkich przenoszonych na scenę opowieściach, zarówno tych współczesnych, jak i klasycznych, chce zwrócić uwagę widzów na to, co z pozoru najprostsze i błahe. Widać to szczególnie w jego spektaklach poświęconych Śląskowi i Ślązakom („Cholonek”, „Piąta strona świata”, „Western”, „Wujek.81. Czarna ballada”, „Drach”, „Pokora”, „Nikaj”) podnoszących tematykę śląskiej mitologii, tożsamości i historii, docenianych za mówienie o uniwersalnych problemach językiem codzienności i lokalności, zrozumiałym dla każdego widza. Laureat Nagrody im. Wojciecha Korfantego, przyznawaną przez Związek Górnośląski wybitnym postaciom i instytucjom zasłużonym dla Górnego Śląska w 2019 i Nagrody im. Zygmunta Hübnera „Człowiek Teatru” w 2021.

Marcel Sławiński – pracuje dla teatru, filmu i telewizji. W swoim dorobku ma wiele różnorodnych, znaczących i prestiżowych obrazów filmowych, które odniosły sukces międzynarodowy. Od wielu lat pracuje z Katarzyną Sobańską w najbardziej rozpoznawalnym duecie scenograficznym, mając na koncie wiele wspólnych realizacji filmowych i teatralnych nagradzanych na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. Sukcesem duetu jest Oscar (w kategorii najlepszy film obcojęzyczny) „IDA” Pawła Pawlikowskiego (Jednocześnie za scenografię otrzymał nagrodę na Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni nagrodą główną za scenografię, Nagrodę Indywidualną za scenografię na Festiwalu Filmów Fabularnych Gijon). Realizacje filmowe, m. in.: „Młyn i Krzyż” Lecha Majewskiego (Nagroda Główna za scenografię oraz Polską Nagrodę Filmową – „Orzeł” za scenografię), „W Ciemności” Agnieszki Holland (Nagroda Główna za scenografię na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni), „Jesteś Bogiem” w reż. Leszka Dawida, „Zjednoczone Stany Miłości” w reż. Tomasza Wasilewskiego (Srebrne Lwy 2016 w Berlinie). Nagroda za scenografię na festiwalu filmowym Ostenda), „Zimna Wojna” reżyseria Paweł Pawlikowski (film nagrodzony Złotą Palmą, Cannes 2018). Współpracuje również z licznymi teatrami oraz ma na swoim koncie wiele realizacji telewizyjnych („Olivier” reż. Magdalena Piekorz, musicalowy spektakl zrealizowany na deskach Teatru Rozrywki w Chorzowie, „Pod Presją” reż. Maja Kleczewska, „Skutki uboczne” Zelenki w reż. Leszka Dawida – spektakl otrzymał nagrodę główną Grand Prix w tym również za scenografię na Festiwalu Dwa Teatry w Sopocie 2014). Jest członkiem Amerykańskiej Akademii Filmowej. Wykładowca na Wydziale Scenografii w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz na Wydziale Malarstwa (Pracownia Scenografii) Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.

Aleksander Nowak - komponuje muzykę instrumentalną i wokalno-instrumentalną, sporadycznie sięgając także po środki elektroniczne. Istotne miejsce w jego twórczości zajmują opera i dramat pisane we współpracy z współczesnymi pisarzami. Jest autorem takich kompozycji jak „Space Opera” (libretto: Georgi Gospodinov), „Spoon River” (na podstawie poezji Edgara Lee Mastersa, we współpracy z Adamem Dudkiem), „ahat ilī – Siostra bogów” (libretto: Olga Tokarczuk), „Drach. Dramma per musica”, „Syrena. Melodrama aeterna, „Pokora. Dramma giocoso” (libretta: Szczepan Twardoch) oraz „lo firgai” – (libretto własne na podstawie opowiadania „Maska” Stanisława Lema). Otrzymał wyróżnienia t.j. „Koryfeusz Muzyki Polskiej” (w kategorii Osobowość Roku 2021 oraz Wydarzenie Roku 2020), Nagroda Fonograficzna „Fryderyk” 2021, Doroczna Nagroda Związku Kompozytorów Polskich 2021, Nagroda Kulturalna Miasta Krakowa i Onetu „O!lśnienia” 2021, „Paszport Polityki” 2018 czy „Gwarancja Kultury” 2011. Studiował kompozycję w Akademii Muzycznej w Katowicach oraz University of Louisville, USA. Obecnie jest profesorem katowickiej Akademii Muzycznej, gdzie prowadzi zajęcia m.in. z zakresu kompozycji, instrumentacji i współczesnej notacji muzycznej. Od września 2020 jest kierownikiem Katedry Kompozycji i Teorii Muzyki. Partytury jego utworów publikuje Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

STUDIO teatrgaleria to jedna z najważniejszych eksperymentalnych scen w Polsce zarządzana przez dyrektora naczelnego Romana Osadnika od 2011 roku. W kwietniu 2016 roku kierownictwo artystyczne teatru objęła reżyserka Natalia Korczakowska, a galerii ‒ krytyczka i historyczka sztuki Dorota Jarecka. W sezonie 2021/2022 odbyło się pięć premier: „Przemiany” w reżyserii Michała Borczucha (19 września 2021) i „Nazywam się Tamara Biakow i jestem legendą” (premiera: 25 września 2021), „Śnieg” w reżyserii Bartosza Szydłowskiego (premiera warszawska: 28 października 2021), „Hamer” w reżyserii Justyny Sobczyk (13 listopada 2021) i „Bowie w Warszawie” w reżyserii Marcina Libera (18 grudnia 2021). 

STUDIO teatrgaleria

pl. Defilad 1 (wejście od ul. Marszałkowskiej), Warszawa

www.teatrstudio.pl

 

Nowy dramat Szczepana Twardocha na deskach teatru! 

13 marca 2022