Informacja prasowa, 29 września 2022
STUDIO teatrgaleria: nie rezygnuj z kultury z powodów ekonomicznych
Październik STUDIO rozpoczyna od pokazu monodramu „Byk” (1 – 2 października) drugiego po „Pokorze” tekstu dramatycznego Szczepana Twardocha, autora bestsellerowych powieści m.in „Króla”, „Morfiny” i „Dracha”. Bohaterem monodramu w reżyserii Roberta Talarczyka i autora jest Robert Mamok, który w dwóch językach, po polsku i po śląsku zmaga się z własną tożsamością klasową i etniczną. Twórcy wraz ze spektaklem pojawią się w ramach 27. Festiwalu Konfrontacje Teatralne „Literatura chce więcej” w Lublinie (17 października), a sam spektakl będzie można również zobaczyć w Krakowie (21 – 23 października) i Katowicach (24 października).
Na Dużej Scenie im. Józefa Szajny: tragikomiczna opowieść o walce z wewnętrznym mrokiem 46-letniego urzędnika (w tej roli jednocześnie Marcin Czarnik i Paweł Miśkiewicz) „Serotonina” w reż. Pawła Miśkiewicza (7 – 10 października) na podstawie książki Michela Houellebecqa; spektakl inspirowany biografią i twórczością Sylvii Plath, oparty na tekście Bożeny Keff i aktorskich improwizacjach „PLATH” w reż. Katarzyny Kalwat (20 – 21, 23 października) oraz adaptacja książki Alfreda Döblina, jednej z najgłośniejszych niemieckich powieści lat 20 „Berlin Alexanderplatz” w reż. Natalii Korczakowskiej (28 – 30 października).
Na Scenie Malarnia zobaczymy zanurzony w kobiecych narracjach spektakl „Monstera” w reż. Marty Ziółek (29 – 30 października), który powstał w koprodukcji z Festiwalem Ciało/Umysł w 2020 roku i wypływa z oddechowych i cielesno-emocjonalnych doznań dziewięciu artystek, które na czas pracy nad spektaklem stworzyły krąg wymiany doświadczeń i języków artystycznych. STUDIO również w tym roku gości 21. Ciało/Umysł - Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu (10 – 15 października). Zobaczymy polskie premiery: brazylijskiego spektaklu „Lavagem” Alice Ripoll | Cia REC, „Uteri migrantes” choreografki Renaty Piotrowskiej-Auffret z cyklu „Private Pieces”, spektaklu „Anda, Diana” Diany Niepce, Olgi Dukhovnayi „Swanlake Solo”, „World of interiors” Any Borralho & João Galant, pokazy Dominika Więcka, konceptualny performans „Odbicia” Anny Steller, otwarte lekcje z artystami „Wolne tańce. Rozgrzewki ruchowe” oraz pokaz wideorejestracji spektaklu „Every minute motherland” zespołu Maciej Kuźmiński Company.
Po raz dwunasty odbędzie się sezon transmisji pokazów cyklu „The Met: Live in HD 2022/23”. Przed nami dziesięć spotkań z trzema premierowymi tytułami operowymi: „Medeą” Luigi Cherubiniego (22 października), „The Hours” Kevina Putsa (10 grudnia) i „Championem” Terence’a Blancharda (29 kwietnia). Tegoroczny sezon pokazów z Met rozpocznie się 22 października o godz. 19:00 transmisją „Medei” Cherubiniego z Sondrą Radvanovsky w roli tytułowej.
Spektakl według koncepcji Wojtka Ziemilskiego i Wojtka Pustoły „Oda do radości” z Anną Dzieduszycką, odtwórczynią głównej roli w nominowanym do Oscara filmie „Sukienka” w reż. Tadeusza Łysiaka i zespołem aktorskim teatru zostanie zaprezentowany publiczności w Dreźnie (30 września – 1 października). Spektakl poruszajacy temat dziedziczenia w Warszawie zobaczymy dopiero w styczniu 2023.
Galeria STUDIO do przestrzeni Modelatorni zaprosiło Oskara Dawickiego z nowym projektem fotograficznym „Mężczyźni” (koordynatorka: Maria Prokesz) łączącym elementy performansu i portretu fotograficznego w duchu typowego dla tego artysty, egzystencjalnego fatalizmu. Jest to wystawa, w której artysta poddaje namysłowi ułomną męską kondycję, podlegającą, niezwykłej (nawet jak na współczesne warunki) presji. Wystawa w ramach Warsaw Gallery Weekend we współpracy z Galerią Raster (29 września – 2 października 2022, w godz. 12:00 – 19:00) z pokazem Dawickiego „Humbug performatywny” na Scenie Modelatornia oraz koncertem zespołu Proszek (skład: Piotr Adamski, Oskar Dawicki, Mikołaj Małek, Hubert Zemler) w Bar Studio.
6 października odbędzie się dyskusja z Dorotą Jarecką, Dorotą Michalską i Ewą Opałką na temat dziedzictwa surrealizmu i jego uśpionego potencjału. Dyskusja inauguruje współpracę magazynu „SZUM" i Galerii STUDIO. Wydarzeniu towarzyszy premiera 38 numeru pisma, w którym opublikowano m.in. tekst Doroty Jareckiej (o wystawie „Surrealism Beyond Borders”) i Ewy Opałki (o twórczości Felizy Bursztyn). Tekst Doroty Michalskiej o dekolonialnych reinterpretacjach surrealizmu ukazał się w 36 numerze SZUMU. Dyskusję poprowadzi Aleksy Wójtowicz.
Do 23 października trwa wystawa „Krystyna Piotrowska. Studium” na dwóch poziomach galerii. Prezentowane są prace artystki nawiązujące do problematyki tworzenia i kwestionowania kobiecej tożsamości. Wizerunki twarzy i ciała to konstrukty społeczne, abstrakcyjne symbole, służące porozumieniu na temat tego, jak powinna wyglądać i zachowywać się kobieta. Najwcześniejsze – prace na papierze i tkaninie – powstały w latach 70. i 80. XX wieku, na wystawie będzie pokazana najnowsza instalacja „Dywan” pochodząca z lat 2013–2016.
W ramach obchodów 100. urodzin Józefa Szajny, pierwszego dyrektora Teatru STUDIO, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza 4 października o godz. 18:00 na spotkanie poświęcone osobie i twórczości artysty z okazji uruchomienia Wirtualnego Archiwum Józefa Szajny poświęconego jego osobie. Podczas spotkania odbędzie się panel dyskusyjny z udziałem: Agnieszki Berlińskiej (autorki książki o J
Nie rezygnuj z kultury z powodów ekonomicznych. Obecnie
na wszystkie repertuarowe spektakle i wystawy w galerii. Bilety można nabyć w kasie biletowej za okazaniem dokumentu potwierdzającego narodowość. STUDIO dołączyło do akcji „Weekend seniora z kulturą”, na spektakl „Oriana Fallaci. Chwila, w której
Więcej informacji o wydarzeniach i biletach na stronie www.teatrstudio.pl.
STUDIO teatrgaleria
pl. Defilad 1 (wejście od ul. Marszałkowskiej), Warszawa
STUDIO teatrgaleria to jedna z najważniejszych eksperymentalnych scen w Polsce zarządzana przez dyrektora naczelnego Romana Osadnika od 2011 roku. W kwietniu 2016 roku kierownictwo artystyczne teatru objęła reżyserka Natalia Korczakowska, a galerii ‒ krytyczka i historyczka sztuki Dorota Jarecka. W sezonie 50-lecia powstania STUDIO odbyło się osiem premier: „Przemiany” w reżyserii Michała Borczucha (19 września 2021) i „Nazywam się Tamara Biakow i jestem legendą” (premiera: 25 września 2021), „Śnieg” w reżyserii Bartosza Szydłowskiego (premiera warszawska: 28 października 2021), „Hamer” w reżyserii Justyny Sobczyk (13 listopada 2021) i „Bowie w Warszawie” w reżyserii Marcina Libera (18 grudnia 2021), monodram „Byk” w reżyserii Roberta Talarczyka i Szczepana Twardocha (prapremiera: 19 marca 2022), „Oda do radości” według koncepcji Wojtka Ziemilskiego i Wojtka Pustoły (22 kwietnia 2022) i „Plath” w reżyserii Katarzyny Kalwat (3 czerwca 2022).
Pierwszą zaplanowaną premierą nowego sezonu będzie spektakl „Wyspa Jadłonomia” w reżyserii Macieja Podstawnego inspirowany cyklem książek „Jadłonomia” Marty Dymek. Spektakl kulinarno-podróżniczo-kryminalno-rewolucyjny dla dzieci i młodzieży będzie miał premierę 18 listopada 2022, twórcy zapraszają również dorosłych.
Grupę tworzyło kilka przypadkowo dobranych, sfrustrowanych indywiduów, które zapragnęły poklasku, pieniędzy i niezasłużonej sławy. I żeby ich zaprosili do telewizora. Ich współpraca przy kampanii od samego początku przebiegała bardzo źle z powodu wielowektorowej, odwzajemnionej nienawiści. Oraz bezinteresownej zawiści.
Oczywiście GTQX w wyniku wielkiej kłótni na spotkaniu założycielskim przestała istnieć, a jej członkowie spotykają się od tego czasu wyłącznie w sądach.
© Wszelkie prawa zastrzeżone. Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!
Artur Kawa 2011-2022