Kwiecień w STUDIO z dwiema premierami. Na Dużej Scenie zobaczymy Jana Peszka i Marię Peszek w muzycznym widowisku „Sercu ze szkła. Musical zen” w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego (premiera: 19 kwietnia 2024), natomiast na scenie w foyer Irenę Jun w premierze monodramu „Stara kobieta wysiaduje” (5 kwietnia 2024).
TEATR JEDNEJ AKTORKI
Mistrzowski spektakl aktorki Ireny Jun „Stara kobieta wysiaduje” na podstawie tekstu Tadeusza Różewicza, który premierę w STUDIO miał w 1988 roku, powraca w odświeżonej formie z towarzyszeniem oryginalnej muzyki skomponowanej i wykonywanej na żywo przez Tadeusza Wieleckiego. Tytułowa bohaterka to kobieca wersja starego boga, nieśmiertelna i niezniszczalna, wstająca o świcie, kiedy cywilizacja umiera, widząca tchórzostwo i bohaterstwo, wielkość i małość we właściwych wymiarach. Przewodniczka, czerpiąca z odkrywanego dziś na nowo archetypu czarownicy. Osoba, z którą warto się spotkać i jej wysłuchać – nie tylko po to, by odkryć jak zaskakująco aktualnie wybrzmiewa dzisiaj tekst Różewicza. Premiera: 5 kwietnia 2024.
Kolejne spektakle: 6, 7 kwietnia, 18, 19 maja, 15, 16 czerwca.
MUZYCZNA PODRÓŻ DO KRAINY ZEN
Drugą premierą kwietnia będzie spektakl biograficzny „Serce ze szkła. Musical zen” w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego na motywach „Królowej Śniegu” Hansa Christiana Andersena i książki „Naku*wiam zen” Marii Peszek (Wydawnictwo Marginesy). Muzyczne widowisko Tomaszewskiego jest pierwszą koprodukcją STUDIO i Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.
Warszawska premiera: 19 kwietnia 2024, a krakowska: 21 września 2024.
„Serce ze szkła. Musical zen” z librettem Klaudii Hartung-Wójciak i Marii Peszek to nieobliczalna, rozwiązła i czuła medytacja ciała, miłości, Polski kiedyś i dziś, świętych, puszczania bąków, beznadziei, pustki i śmierci w muzycznej kompozycji Andrzeja Smolika i Marii Peszek. To wyprawa Jana i Marii Peszków, a także zespołów STUDIO i Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie przez mroźne noce „zimy stulecia”, odległe bagniska, puste kościoły, ekstazy, kryzysy życiowe i twórcze, mrok zamku Zbójniczki i osiedla Teofilów oraz przez inne niegodziwe miejsca ze scenografią i kostiumami Aleksandry Wasilkowskiej i choreografią Barbary Olech oraz samego reżysera.
To nie pierwszy raz, kiedy Jana Peszka i Marię Peszek będzie można zobaczyć na deskach STUDIO. Aktor gra w spektaklu repertuarowym STUDIO „Powrót Tamary” w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego, którego premiera odbyła się w sierpniu 2020. Natomiast Marię Peszek warszawska widownia mogła poznać na początku kariery teatralnej na przełomie lat 90. i dwutysięcznych, kiedy na scenie STUDIO kreowała role w spektaklach Grzegorzewskiego, Cieplaka czy Brzozy. Udział w przygotowywanym musicalu to jej powrót na scenę teatralną po wielu latach. W warszawskiej premierze zobaczymy: Dominikę Biernat, Tomasza Nosinskiego, Monikę Obarę, Marcina Pempusia, Sonię Roszczuk, Mateusza Smolińskiego, Monikę Świtaj, Martę Ziębę i Ewelinę Żak, Aktorom towarzyszyć będą tancerze Darek Kowalewski i Marcel Zawadzki oraz zespół instrumentalny w składzie: Jan Kita, Piotr Wróbel, Jakub Szydło.
W repertuarze STUDIO:
6 kwietnia po raz 100. monodram Ewy Błaszczyk „Oriana Fallaci. Chwila, w której umarłam” na podstawie tekstu Remigiusza Grzeli. Premiera spektaklu odbyła się w listopadzie 2017 roku i od tego czasu jest regularnie prezentowana w STUDIO i poza siedzibą (6, 7 kwietnia), dwa pokazy kameralnej przypowieść o wyzysku ludzi i planety „Raj. Potop” w reż. Grzegorza Jaremki na podstawie pierwszej części „Trylogii klimatycznej” Thomasa Kö cka (14 kwietnia), retransmisja „La Rondine” w ramach The Met: Live in HD 2023/24, słodko-gorzkiej historii miłosnej Pucciniego w inscenizacji Nicolasa Joëla (20 kwietnia),monodram w dwóch językach, po polsku i po śląsku „Byk” w reż. Roberta Talarczyka i Szczepana Twardocha (21, 22 kwietnia). Przed poniedziałkowym spotkaniem krytyczka teatralna - Katarzyna Niedurny przybliży konteksty powstawania dramatu Szczepana Twardocha (22 kwietnia), Rob Wasiewicz razem z dramaturżką Darią Sobik w spektaklu „Piękny początek” przygląda się temu, co mogłoby być, gdyby ikoniczne postaci z filmów takich jak „Armageddon”, „Titanic” „Twister” i
„Interstellar” zobaczyć dokładniej, niż pozwala na to hollywoodzka kamera (27, 28 kwietnia).
W kwietniu rozpoczynają się próby do spektaklu choreografki Ramony Nagabczyńskiej „Anonimowi performerzy” (premiera: 6 września 2024). Reżyserka wychodzi od spotkania anonimowej grupy terapeutycznej, w której performerzy i performerki poprzez intymne historie i autokreacje badają jak daleko mogą się posunąć, by zostać zauważonymi i oglądanymi.
STUDIO jest partnerem 4. Warszawskiego Tygodnia Międzypokoleniowego (24-30 kwietnia). Tygodniowy festiwal przypomina nam, jak ważne jest łączenie pokoleń, budowanie platformy wymiany wiedzy, doświadczeń oraz poglądów między pokoleniami. W teatrze odbędzie się dyskusja panelowa „Co nas łączy? Co nas dzieli?" oraz omówienie najnowszych badań dotyczących współpracy i edukacji międzypokoleniowej w kontekście starzejących się społeczeństw miejskich przez ekspertki z Centrum Młodzi LAB z USWPS (28 kwietnia). Dział Edukacji i Projektów Socjalnych STUDIO w kwietniu zaprasza również na „Krąg mężczyzn” (10 kwietnia) i „Krąg osób” (11 kwietnia) współprowadzonych z Grupą Performatywne Chłopaki oraz na spotkanie Lotnej Ekipy Teatralnej (23
kwietnia).
Damian Kalita i Katarzyna Tadeusz wspólnie z Fundacją Dom Kultury prowadzą „Elementarz teatralny”. Projekt skierowany do kobiet odbywających karę więzienia na oddziałach zamkniętych w Areszcie Śledczym Warszawa-Grochów. Warsztaty twórcze będą obywać się 11 m-cy, a finałem spotkań będzie pokaz spektaklu teatralnego skierowanego do dzieci osadzonych.
Ponadto STUDIO gości:
przez cały rok redakcję Magazynu PISMO. Podczas kwietniowej Premiery Pisma pochylimy się nad tematem pomysłów na poprawę polskiej gospodarki wraz z prof. Joanną Tyrowicz, Hubertem Walczyńskim i Pawłem Musiałkiem (8 kwietnia), spektakl „Cicho, ciszej, zgiełk” ukazuje pięć etapów żałoby, w którym tancerze personifikują emocje, które kłębią się w ludziach podczas stanu wielkiego szoku, nagłej lub powolnej utraty czegoś lub kogoś. Po spektaklu odbędzie się rozmowa artystów z publicznością (8 kwietnia).
KOLEKCJA GALERII STUDIO DO 5 MAJA
Do 5 maja w Galerii STUDIO trwa wystawa „Widzenie ciałem. Kolekcja Galerii Studio”, która była przygotowana dla instytucji OP EHNHEIM we Wrocławiu w 2023 roku. W Warszawie kuratorki: Natalia Andrzejewska, Dorota Jarecka, Paulina Olszewska poszerzyły ją, między innymi o nowe nabytki, które w ostatnim czasie znalazły się w Kolekcji Galerii Studio. Wystawa „Widzenie ciałem” jest zainspirowana przez nurty filozofii i estetyki krytyczne wobec epoki człowieka. Na wystawie wybór z Kolekcji Galerii Studio: dzieła artystów międzynarodowych, m. in. Keitha Haringa i Andy Warhola; prace klasyków polskiej sztuki nowoczesnej, takich jak Erna Rosenstein, Konrad Jarodzki czy Teresa Pągowska; sztuka neoawangardy m.in prace Teresy Tyszkiewicz, Józefa Robakowskiego, Ewy
Partum, Krystyny Piotrowskiej i Natalii LL. W kwietniu odbędą się dwa oprowadzania kuratorskie po wystawie (13, 21 kwietnia) oraz dyskurs teoretyczny „Projektowanie ciała w przestrzeni prywatnej i publicznej” socjolożki dr hab. Marioli Bieńko uzupełny o analizę wywiadów na temat postrzegania
cielesności z kobietami i mężczyznami w wieku od 18 do 89 lat oraz wywiadów eksperckich z lekarzami chirurgii i ginekologii plastycznej (26 kwietnia).
Z myślą o widzach o skromniejszych zasobach finansowych trwa akcja promocyjna „Stać Cię na teatr” oraz „STUDIO za 30”. Specjalne oferty dla publiczności czekają w newsletterze STUDIO, wystarczy się tylko zapisać.
STUDIO teatrgaleria
pl. Defilad 1 (wejście od ul. Marszałkowskiej), Warszawa
www.teatrstudio.pl
Podobał Ci się materiał? Możesz wesprzeć go na Patronite lub BuyCoffee
Grupę tworzyło kilka przypadkowo dobranych, sfrustrowanych indywiduów, które zapragnęły poklasku, pieniędzy i niezasłużonej sławy. I żeby ich zaprosili do telewizora. Ich współpraca przy kampanii od samego początku przebiegała bardzo źle z powodu wielowektorowej, odwzajemnionej nienawiści. Oraz bezinteresownej zawiści.
Oczywiście GTQX w wyniku wielkiej kłótni na spotkaniu założycielskim przestała istnieć, a jej członkowie spotykają się od tego czasu wyłącznie w sądach.
© Wszelkie prawa zastrzeżone. Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!
Artur Kawa 2011-2022