02 kwietnia 2024

STUDIO teatrgaleria w kwietniu: dwie premiery w STUDIO

Kwiecień w STUDIO z dwiema premierami. Na Dużej Scenie zobaczymy Jana Peszka i Marię Peszek w muzycznym widowisku „Sercu ze szkła. Musical zen” w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego (premiera: 19 kwietnia 2024), natomiast na scenie w foyer Irenę Jun w premierze monodramu „Stara kobieta wysiaduje” (5 kwietnia 2024).

TEATR JEDNEJ AKTORKI

Mistrzowski spektakl aktorki Ireny Jun „Stara kobieta wysiaduje” na podstawie tekstu Tadeusza Różewicza, który premierę w STUDIO miał w 1988 roku, powraca w odświeżonej formie z towarzyszeniem oryginalnej muzyki skomponowanej i wykonywanej na żywo przez Tadeusza Wieleckiego. Tytułowa bohaterka to kobieca wersja starego boga, nieśmiertelna i niezniszczalna, wstająca o świcie, kiedy cywilizacja umiera, widząca tchórzostwo i bohaterstwo, wielkość i małość we właściwych wymiarach. Przewodniczka, czerpiąca z odkrywanego dziś na nowo archetypu czarownicy. Osoba, z którą warto się spotkać i jej wysłuchać – nie tylko po to, by odkryć jak zaskakująco aktualnie wybrzmiewa dzisiaj tekst Różewicza. Premiera: 5 kwietnia 2024.

Kolejne spektakle: 6, 7 kwietnia, 18, 19 maja, 15, 16 czerwca.

MUZYCZNA PODRÓŻ DO KRAINY ZEN

Drugą premierą kwietnia będzie spektakl biograficzny „Serce ze szkła. Musical zen” w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego na motywach „Królowej Śniegu” Hansa Christiana Andersena i książki „Naku*wiam zen” Marii Peszek (Wydawnictwo Marginesy). Muzyczne widowisko Tomaszewskiego jest pierwszą koprodukcją STUDIO i Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.

Warszawska premiera: 19 kwietnia 2024, a krakowska: 21 września 2024. 

„Serce ze szkła. Musical zen” z librettem Klaudii Hartung-Wójciak i Marii Peszek to nieobliczalna, rozwiązła i czuła medytacja ciała, miłości, Polski kiedyś i dziś, świętych, puszczania bąków, beznadziei, pustki i śmierci w muzycznej kompozycji Andrzeja Smolika i Marii Peszek. To wyprawa Jana i Marii Peszków, a także zespołów STUDIO i Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie przez mroźne noce „zimy stulecia”, odległe bagniska, puste kościoły, ekstazy, kryzysy życiowe i twórcze, mrok zamku Zbójniczki i osiedla Teofilów oraz przez inne niegodziwe miejsca ze scenografią i kostiumami Aleksandry Wasilkowskiej i choreografią Barbary Olech oraz samego reżysera.

To nie pierwszy raz, kiedy Jana Peszka i Marię Peszek będzie można zobaczyć na deskach STUDIO. Aktor gra w spektaklu repertuarowym STUDIO „Powrót Tamary” w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego, którego premiera odbyła się w sierpniu 2020. Natomiast Marię Peszek warszawska widownia mogła poznać na początku kariery teatralnej na przełomie lat 90. i dwutysięcznych, kiedy na scenie STUDIO kreowała role w spektaklach Grzegorzewskiego, Cieplaka czy Brzozy. Udział w przygotowywanym musicalu to jej powrót na scenę teatralną po wielu latach. W warszawskiej premierze zobaczymy: Dominikę Biernat, Tomasza Nosinskiego, Monikę Obarę, Marcina Pempusia, Sonię Roszczuk, Mateusza Smolińskiego, Monikę Świtaj, Martę Ziębę i Ewelinę Żak, Aktorom towarzyszyć będą tancerze Darek Kowalewski i Marcel Zawadzki oraz zespół instrumentalny w składzie: Jan Kita, Piotr Wróbel, Jakub Szydło. 

W repertuarze STUDIO: 

6 kwietnia po raz 100. monodram Ewy Błaszczyk „Oriana Fallaci. Chwila, w której umarłam” na podstawie tekstu Remigiusza Grzeli. Premiera spektaklu odbyła się w listopadzie 2017 roku i od tego czasu jest regularnie prezentowana w STUDIO i poza siedzibą (6, 7 kwietnia),  dwa pokazy kameralnej przypowieść o wyzysku ludzi i planety „Raj. Potop” w reż. Grzegorza Jaremki na podstawie pierwszej części „Trylogii klimatycznej” Thomasa Kö cka (14 kwietnia),  retransmisja „La Rondine” w ramach The Met: Live in HD 2023/24, słodko-gorzkiej historii miłosnej Pucciniego w inscenizacji Nicolasa Joëla (20 kwietnia),monodram w dwóch językach, po polsku i po śląsku „Byk” w reż. Roberta Talarczyka i Szczepana Twardocha (21, 22 kwietnia). Przed poniedziałkowym spotkaniem krytyczka teatralna - Katarzyna Niedurny przybliży konteksty powstawania dramatu Szczepana Twardocha (22 kwietnia),  Rob Wasiewicz razem z dramaturżką Darią Sobik w spektaklu „Piękny początek” przygląda się temu, co mogłoby być, gdyby ikoniczne postaci z filmów takich jak „Armageddon”, „Titanic” „Twister” i
„Interstellar” zobaczyć dokładniej, niż pozwala na to hollywoodzka kamera (27, 28 kwietnia).

W kwietniu rozpoczynają się próby do spektaklu choreografki Ramony Nagabczyńskiej „Anonimowi performerzy” (premiera: 6 września 2024). Reżyserka wychodzi od spotkania anonimowej grupy terapeutycznej, w której performerzy i performerki poprzez intymne historie i autokreacje badają jak daleko mogą się posunąć, by zostać zauważonymi i oglądanymi.

STUDIO jest partnerem 4. Warszawskiego Tygodnia Międzypokoleniowego (24-30 kwietnia). Tygodniowy festiwal przypomina nam, jak ważne jest łączenie pokoleń, budowanie platformy wymiany wiedzy, doświadczeń oraz poglądów między pokoleniami. W teatrze odbędzie się dyskusja panelowa „Co nas łączy? Co nas dzieli?" oraz  omówienie najnowszych badań dotyczących współpracy i edukacji międzypokoleniowej w kontekście starzejących się społeczeństw miejskich przez ekspertki z Centrum Młodzi LAB z USWPS (28 kwietnia). Dział Edukacji i Projektów Socjalnych STUDIO w kwietniu zaprasza również na „Krąg mężczyzn” (10 kwietnia) i „Krąg osób” (11 kwietnia) współprowadzonych z Grupą Performatywne Chłopaki oraz na spotkanie Lotnej Ekipy Teatralnej (23
kwietnia).

Damian Kalita i Katarzyna Tadeusz wspólnie z Fundacją Dom Kultury prowadzą  „Elementarz teatralny”. Projekt skierowany do kobiet odbywających karę więzienia na oddziałach zamkniętych w Areszcie Śledczym Warszawa-Grochów. Warsztaty twórcze będą obywać się 11 m-cy, a finałem spotkań będzie pokaz spektaklu teatralnego skierowanego do dzieci osadzonych.

Ponadto STUDIO gości:

przez cały rok redakcję Magazynu PISMO. Podczas kwietniowej Premiery Pisma pochylimy się nad tematem pomysłów na poprawę polskiej gospodarki wraz z prof. Joanną Tyrowicz, Hubertem Walczyńskim i Pawłem Musiałkiem (8 kwietnia), spektakl „Cicho, ciszej, zgiełk” ukazuje pięć etapów żałoby, w którym tancerze personifikują emocje, które kłębią się w ludziach podczas stanu wielkiego szoku, nagłej lub powolnej utraty czegoś lub kogoś. Po spektaklu odbędzie się rozmowa artystów z publicznością (8 kwietnia).

KOLEKCJA GALERII STUDIO DO 5 MAJA 

Do 5 maja w Galerii STUDIO trwa wystawa „Widzenie ciałem. Kolekcja Galerii Studio”, która była przygotowana dla instytucji OP EHNHEIM we Wrocławiu w 2023 roku. W Warszawie kuratorki: Natalia Andrzejewska, Dorota Jarecka, Paulina Olszewska poszerzyły ją, między innymi o nowe nabytki, które w ostatnim czasie znalazły się w Kolekcji Galerii Studio. Wystawa „Widzenie ciałem” jest zainspirowana przez nurty filozofii i estetyki krytyczne wobec epoki człowieka. Na wystawie wybór z Kolekcji Galerii Studio: dzieła artystów międzynarodowych, m. in. Keitha Haringa i Andy Warhola; prace klasyków polskiej sztuki nowoczesnej, takich jak Erna Rosenstein, Konrad Jarodzki czy Teresa Pągowska; sztuka neoawangardy m.in prace Teresy Tyszkiewicz, Józefa Robakowskiego, Ewy
Partum, Krystyny Piotrowskiej i Natalii LL. W kwietniu odbędą się dwa oprowadzania kuratorskie po wystawie (13, 21 kwietnia) oraz dyskurs teoretyczny „Projektowanie ciała w przestrzeni prywatnej i publicznej” socjolożki dr hab. Marioli Bieńko uzupełny o  analizę wywiadów na temat postrzegania
cielesności z kobietami i mężczyznami w wieku od 18 do 89 lat oraz wywiadów eksperckich z lekarzami chirurgii i ginekologii plastycznej (26 kwietnia).

Z myślą o widzach o skromniejszych zasobach finansowych trwa akcja promocyjna „Stać Cię na teatr” oraz „STUDIO za 30”. Specjalne oferty dla publiczności czekają w newsletterze STUDIO, wystarczy się tylko zapisać.

STUDIO teatrgaleria
pl. Defilad 1 (wejście od ul. Marszałkowskiej), Warszawa
www.teatrstudio.pl

 

 


Podobał Ci się materiał? Możesz wesprzeć go na Patronite lub BuyCoffee

 

Grupa Twórcza Qlub Xsiążkowy

Grupę tworzyło kilka przypadkowo dobranych, sfrustrowanych indywiduów, które zapragnęły poklasku, pieniędzy i niezasłużonej sławy. I żeby ich zaprosili do telewizora. Ich współpraca przy kampanii od samego początku przebiegała bardzo źle z powodu wielowektorowej, odwzajemnionej nienawiści. Oraz bezinteresownej zawiści.

​Oczywiście GTQX w wyniku wielkiej kłótni na spotkaniu założycielskim przestała istnieć, a jej członkowie spotykają się od tego czasu wyłącznie w sądach.

Social Media

Nagrody i wyróżnienia

 

© Wszelkie prawa zastrzeżone. Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!

Artur Kawa 2011-2022